Finländska barockorkestern FiBO

28.04.2024 kl. 18.00 – 20.00

https://fibo.fi/svenska/konserter/2024/hjartat-angor-och-vatskor/

Ännu under 1600-talet byggde uppfattningarna om psykofysiologin på medicinvetenskap som gått i arv från antiken, med grundfaktorer som element, kroppsvätskor och livsandars verksamhet. Musikens affekter inverkade på ett konkret sätt på människan, speciellt genom att utvidga och förminska hjärtat. I vårt program framför sopranen Tuuli Lindeberg omskakande solosånger som sätter kroppsvätskorna i rörelse och får livsandarna att bryta fram ur hjärtat.

I texterna till de sällan framförda sångerna på programmet hänvisas till musikens fysiologi: hjärtats olika reaktioner, som när det brinner eller sväller, och även sångens och gråtens helande kraft samt rörelser i kroppsvätskorna. Carlo Gesualdos madrigal Poi che l’avida sete talar om sorgens vätska som sväller i bröstet, Giovanni Felice Sancesis sång Lagrime amare hänvisar till livsandar som rör sig med blodet. I Barbara Strozzis sångtexter kan man ofta höra fysiologin på textens och musikens nivå, som i sången Fin che tu spiri.

Samma krafter verkade i såväl den profana som i den sakrala musiken, vilket man kan höra i Antonia Bembos och Bianca Maria Medas sånger till andliga texter. Bembos stora sakrala kantat Lamento della Vergine, som berättar om jungfru Maria, innehåller beskrivningar av fysiska händelser och Marias gråt får även elementen att gråta.

En ensemble ur Finländska barockorkestern framför bland annat instrumentalmusik av Isabella Leonarda och Lelio Colista, som med sin ordlösa kraft kan försätta åhörarens inre i rörelse.

Längd: 1 tim 30 min (inkl. paus)

FiBO:s konstnärliga planerare Marianna Henriksson och Anthony Marini håller ett inledningsanförande om konsertens tema i Riddarhuset den 28.4 kl. 17–17.30.

Biljetter 15/29/37/52 € (pris enligt plats) inkl. serviceavgift + 1,5 € leveranskostnad per beställning: Ticketmasters försäljningspunkter och ticketmaster.fi
Biljetter för studerande 10 € vid dörren